Kun käsivoimat uupuvat tai ote lipsuu, pyörätuolireissu voi jäädä lyhyeksi. Auralainen Petri Hörkkö on päässyt ensimmäisten joukossa pidentämään reissujaan Klaxon-lisävoimalaitteella. Nyt hän pääsee halutessaan liikkeelle omalla pyörätuolilla liki joka säässä ja mäessä.
Kesä ja Nauvon mökkimaisemat ovat tarkoittaneet Petri Hörkölle mäkistä maastoa, jossa manuaalisella pyörätuolilla ei ole päässyt juuri mihinkään. Turun yliopistollisesta keskussairaalasta (Tyks) ehdotettu Klaxon-lisävoimalaite ratkaisi mäkiongelmat. Tänä kesänä mäet ovat haaste, mutteivät este.
– Menen ulos, laitan Klaxonin kiinni niin että heilahtaa. Eikä muuta kuin menoksi. Pyöräilykypärä pitää kesäksi hommata, vaikka ei olekaan tarvinnut huippunopeuksia kokeilla, Hörkkö kertoo.
– Meillä on myös neljävuotias likka, kelailen aina pari kilsaa päiväkotiin häntä hakemaan. Huonolla säällä kädet ja renkaat eivät pidä, mutta lisävoiman avulla pääsee liikkumaan. Laite tuli tosi hyvään tarpeeseen.
Monet sellaiset reissut, joihin aiemmin olisi välttämättä tarvinnut avustajan, sujuvat nyt itse.
Neliraajahalvaus pisti motoriikan uusiksi
Petri Hörkkö on käyttänyt pyörätuolia 20 vuotta. Sukellustapaturma aiheutti neliraajahalvauksen. Se merkitsee, että hienomotoriikka ja sormet eivät toimi. Käsissä toimivat koukistajat, mutta eivät ojentajat.
– Kierron kautta saan kädet ojennettua, mutta niihin ei saa voimaa, Hörkkö kuvailee.
Tilannetta on parannettu useilla käsileikkauksilla. Toiseen käteen on rakennettu lihassiirteellä osittainen ojentaja. Tarttumista on vahvistettu siten, että sormet on asemoitu uudelleen nyrkkiasentoon. Kun Hörkkö rentouttaa ranteen, sormet oikenevat suoriksi. Ranteen aktivoinnilla hän saa tarrattua sormilla kiinni. Molemmat peukalot on jäykistetty. Toisen peukalon lihassiirteen avulla peukalon liikuttelu onnistuu.
– Olen yhden käsikirurgin koemaastoa, minulla on ollut todella hyvä vaste kaikissa käsileikkauksissa. Olen tottunut toimimaan näin, Hörkkö tuumii.
Sähköpyörätuolille kiitos, mutta ei kiitos
Onnettomuuden jälkeen Hörkölle tarjottiin sähköpyörätuolia. Hänelle sanottiin, että omin voimin kelaamalla hän pääsisi maksimissaan sadan metrin lenkkejä.
– Sanoin, että sähkäriin en mene, ennen kuin en itse pärjää. Nyt menen pyörätuolilla 10-20 kilometrin lenkkejä. En kuitenkaan saa pitoa renkaaseen lumi- ja vesisateessa. Kun pito loppuu, ei auta, että on voimaa.
Lisävoimalaite ratkaisi nämä tilanteet. Nyt pieni vesisade ei estä ulkoilua. Hörkkö kertoo käyneensä laitteen kanssa myös kaupassa ja päiväkodissa hakemassa lastaan.
– En ota laitetta irti, kun menen kauppaan, se kääntyy niin näppärästi. Laite menee sinne, minne pyörätuolikin menisi. Näppärämmin kuin sähköpyörätuoli.
Hiekkatienpätkillä ja nurmikolla laite kulkee Hörkön mukaan muitta mutkitta. Laitteen painojakaumaa pitää kuitenkin miettiä jyrkissä ylämäissä.
– Mäkiin saa varata vähän enemmän vauhtia, jos on pidempi ja jyrkempi mäki.
Pientä kevennystä ja lomaa olkapäille
Hörkkö pohtii, että kun ikää alkaa ikää olla yli 40 vuotta, on hyvä pitää kelaamisesta myös vähän vapaapäiviä, ajatella olkapäitä ja tarjota niille lomaa.
– Toukokuussa on toinen lapsi tulossa, olisi pitänyt jo ensimmäisen kanssa olla jokin apuväline, kun toisella kädellä piti työntää vaunuja, toisella kelata.
Kevyt apuväline mahtuu myös paremmin kyytiin.
– Ainoa, mikä ihmetyttää on, että akun kesto on ollut ihan ihmeellinen. Se ei lopu millään, varmuuden vuoksi sitä lataa, mutta kertaakaan en ole saanut tyhjäksi. Sähkömoottori on myös jännä. Sen voima tulee heti, siinä saa tavallaan vauhdin elämyksiäkin, jos sellaista hakee.
Petri Hörkkö harrastaa myös tanssia ja SM-tasolla pyörätuolirugbyä.
– Hyvin tuntuu aika menevän, hän tuumii.
Lisävoimalaite avartaa maailmaa
Respectan myyntiedustaja Tapio Tuominen kertoo, että Suomessa lisävoimalaitetta ei ole vielä monella. Erityisesti laitteesta on hyötyä sellaisille, joilla on heikot käsivoimat ja pitkät matkat kelaamalla ovat hankalia. Lisävoimalaitteen pääasiallinen tarkoitus on helpottaa liikkumista pidemmillä matkoilla, jolloin esimerkiksi ulkoilu on helpompaa.
– Laitehan on paljon kevyemmän ja urheilullisemman näköinen kuin esimerkiksi sähköpyörätuoli ja myös ketterämpi eikä vie paljon säilytystilaa.
Lisävoimalaitteen teknologia on sähköpyöristä tuttua.
– Jos mietitään meitä käveleviä, jos mennään kovempaa, vaihtoehto on juokseminen, polkupyörä tai vaikka sähköpolkupyörä. Pyörätuolikäyttäjälle akkukäyttöinen lisävoimalaite on tällainen vaihtoehto.
– Useimmat pyörätuolikäyttäjistä, kenelle olen laitetta sovittanut ja ketkä ovat kokeilleet, saavat laitteen itse paikalleen ja pois. Varsinkin ne, jotka Petri Hörkön tavoin innostuvat ja motivoituvat.
Pyörätuolin runkoon asennetaan putki, johon laite kiinnitetään. Kasattavat pyörätuolit menevät silti edelleen kasaan. Itse laite kiinnitetään välituella ja pikalukituksella.
Lisävoimalaitteessa on tehokkaat jarrut, mutta kuten autossakin - paras turvamekanismi istuu Tuomisen mukaan ratin ja penkin välissä.
– On yläraajojen toimintakyvystä kiinni, miten hyvin pystyt kääntämään ja liikuttamaan laitetta. Se on kuitenkin merkittävästi ketterämpi kuin mopo ja vie pienemmän tilan, Tuominen kertoo.
Katso lisää: Respecta-kuvasto - Lisävoimalaitteet