Usein kysyttyjä kysymyksiä
Olen saanut maksusitoumuksen Respectaan, mitä teen?
Yksilöllisissä apuvälinepalveluissa varataan aika vastaanotolle. Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme p. 0207 649 749 varataksesi ajan tai kysyäksesi tarkempia lisätietoja. Ota maksusitoumus mukaan saapuessasi meille. Maksusitoumusten lähettäminen sähköisesti on tietoturvariski, joten ethän toimita niitä meille sähköpostitse.
Tarvitsenko aina lähetteen Respectan klinikalle?
Asiakkaaksemme voi tulla myös ilman lähetettä ja maksusitoumusta omakustanteisesti. Voit varata vastaanottoajan numerosta p. 0207 649 749. Lähetämme ajanvarauksesta jalkine- ja tukipohjallisasiakkaille tekstiviestivahvistuksen varauksen jälkeen sekä muistutuksen vuorokausi ennen vastaanottoaikaa.
Perimme vastaanotolla tehdystä apuvälineen valinnan ohjauksesta ja sovituksesta palveluhinnastomme mukaisen maksun, joka perustuu Respectan asiantuntijalta asiakkaan palveluun kuluvaan aikaan ja toimenpiteisiin. Palvelun maksullisuudesta ilmoitetaan asiakkaalle aina etukäteen. Laskutettavan asiakassuhteen alkaessa tarkastamme aina asiakkaan luottotiedot.
Saako Respecta-klinikan palveluista kela-korvausta ja miten tilaan kela-taksin?
Kela korvaa osan yksityislääkärin määräämistä ja yksityisen palveluntuottajan tekemien tutkimus- ja hoitotoimenpiteiden kustannuksista. Toisin sanoen voit saada Kela-korvausta niistä Respecta-klinikalla tehdyistä hoidoista ja tutkimuksista, joihin olet saanut lähetteen yksityislääkäriltä. Kela-korvauksen saaminen edellyttää myös, että tutkimus ja hoito on suoritettu vuoden kuluessa lääkärin määräyksestä. Korvauksen suuruus määrittyy vahvistetun Kelan korvaustaksan mukaisesti. Respectalla ei ole Kelan suorakorvausmahdollisuutta, vaan asiakas hakee itse korvauksen Kelalta. Lisätietoa Kelan sivuilta.
Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi. Ohjeet Kela-taksin tilaamiseen löydät Kelan sivuilta.
Mitkä ovat Respectan toimipisteiden aukioloajat?
Respectan kaikkien toimipisteiden aukioloajat löytyvät yhteystietosivulta.
Kuinka tuotteet toimitetaan yksityisasiakkaille ja mitä toimitus maksaa?
Tuotteita voi ostaa verkkokaupastamme tai tilata myyntipalvelustamme puhelimitse 020 649 748 tai sähköpostitse myynti(at)respecta.fi. Myyntipalvelusta tilatut tuotteet toimitetaan yksityisasiakkaille postitse. Katso tarkempi toimitusmaksuhinnastomme sivulta Ostaminen Respectassa. Laskutettavan asiakassuhteen alkaessa tarkastamme aina asiakkaan luottotiedot.
Miten asiakkaalle ilmoitetaan lähetyksen saapumisesta?
Posti ilmoittaa paketin saapumisesta tekstiviestillä tai postitse kotiin tulevalla saapumisilmoituksella.
Miten Respectasta ostetun tuotteen voi vaihtaa tai palauttaa?
Tuotteillamme on 14 vuorokauden palautusoikeus vastaanottamisesta ja tuotteet tulee palauttaa alkuperäisessä pakkauksessaan. Palautettavan tuotteen on oltava käyttämätön, vahingoittumaton ja myyntikuntoinen. Palautusoikeutta ei ole alusvaatteiden omaisilla tuotteilla, hygieniaan liittyvillä tuotteilla, kompressiotuotteilla sekä tarjous- ja valmistettavilla sekä yksilöllisesti tilatuilla tuotteilla.
Mikäli haluat palauttaa tilaamasi tuotteen ole yhteydessä myyntipalveluumme myynti@respecta.fi tai 0207 649 748 (arkisin klo 9-15).
Mitä palvelunumeroon soittaminen maksaa?
Ajat Respecta-klinikan ammattilaisille varataan numerosta 0207 649 749 ja tuotteita voi tilata 0207 649 748.
Kaikkien palvelunumeroidemme soittohinnat ovat normaalihintaisia ja veloitetaan oman operaattorin matkapuhelin- tai paikallispuhelumaksun mukaisesti.
Kuinka voin hankkia yksilölliset tukipohjalliset?
Konsultointia ja mitanottoa varten varataan aika Respecta-klinikalle (p. 0207 649 749). Klinikalla pohjallisiin erikoistunut teknikko arvioi tarpeen ja ottaa mitat. Pohjalliset sovitetaan ennen luovutusta. Yksilöllisten tukipohjallisten hankintaan menee yleensä noin kolme viikkoa ensimmäisestä käyntikerrasta laskettuna.
Kuinka paljon yksilölliset tukipohjalliset maksavat?
Yksilöllisten tukipohjallisten keskihinta yksityishenkilölle on 238 euroa (sis. alv 25,5 %). Lisäparin hinta samalla vastaanottokäynnillä on n. 182 € tai erilliskäynnillä n. 192 € (alv 25,5 %).
Tähän hintaa sisältyy apuvälinearvio, jalka-analyysi, mitanotto, sovitus, tukipohjalliset sekä sopivuustakuu 3 kk. Yksilöllisten tukipohjallisten hankintaan menee yleensä noin kaksi viikkoa ensimmäisestä käyntikerrasta laskettuna.
Tukipohjallistemme materiaali on pääsääntöisesti EVA ja tarvittaessa voidaan käyttää asiakkaan tarpeiden mukaan myös erilaisia kuitumateriaaleja. Tukipohjallisten päällysmateriaali on Alcantara tai synteettistä antibakteerista materiaalia. Tukipohjallisten tekemisessä otetaan aina huomioon asiakkaan tarpeet ja tukipohjalliset tehdään jokaiselle yksilöllisesti.
Verkkokaupastamme löytyy myös valmistukipohjallisia. Mikäli olet epävarma sopivimmasta ratkaisuista, suosittelemme, että varaat ajan apuvälinearvioon. Tällöin vastaanotolla voidaan arvioida jalan tilannetta ja tukipohjallisen tarvetta.
Ajanvarauksen voi tehdä numerosta 020 764 9749.
Varataanko lääkinnällisten hoitosukkien hankintaa varten aika klinikalle?
Lääkinnällisten hoitosukkien mittaamista varten varataan aika Respecta-klinikalle. Mitat tulee ottaa aamulla, sillä jalat turpoavat iltapäivää ja iltaa kohden ja sukista voi tulla liian suuret. Joissain tapauksissa suonikohjuhoitoon menevien mitat voidaan ottaa myös iltapäivällä. Ensimmäisellä käynnillä ammattilainen mittaa jalat ja suunnittelee kanssasi millaiset sukat ovat parhaat juuri sinun tarpeeseesi. Samalla käydään läpi sukkien käyttö- ja hoito-ohjeet sekä kartoitetaan pukemisen apuvälinetarpeet. Valikoimaamme kuuluu usean eri valmistajan tuotteita joko standardimittaisena tai mittatilauksena.
Tukisukkien mitanotosta veloitamme mitanotto- ja käytönopastusmaksun, joka määräytyy käytetyn ajan mukaan. Käynnin hinta on noin 30−45 euroa. Teemme tarvittaessa myös kotikäyntejä, joita voi tiedustella ajanvarauksestamme 0207 649 749.
Minkälaisia polvitukia eli polviortooseja löytyy Respectan valikoimasta?
Aktiivinen elämä, urheiluvammat sekä polven kulumat ovat yleinen syy polviortoosin eli polvituen käyttöönotolle. Tarve voi myös olla synnynnäinen kuten CP-vaurio tai sairauden aiheuttama, kuten halvaus, polio tai reuma tai tapaturman aiheuttama, kuten murtumat, aivovauriot tai lihasvammat. Sopiva polvituki valitaan yhdessä asiakkaan, oman hoitajan, lääkärin tai fysioterapeutin sekä Respectan apuvälinealan ammattilaisen (apuvälineteknikon, fysioterapeutin, jalkaterapeutin tai toimintaterapeutin) kanssa. Laajan valmisortoosien valikoiman lisäksi suunnittelemme ja valmistamme myös yksilöllisiä ortooseja ja tukisidoksia. Tehdasvalmisteisia polvitukia on saatavilla verkkokaupastamme. Artroosi- eli nivelrikko-ortooseihin, ristisidevammoihin ja yksilöllisiin polvitukiin varataan aika klinikalle (p. 0207 649 749).
Saako Respectasta apuvälineitä lainaksi?
Emme lainaa apuvälineitä, vaan laina-apuvälineet saa oman kunnan apuvälinelainaamosta. Respecta vuokraa erilaisia omais- ja kotihoidon tueksi tarkoitettuja välineitä sekä lyhyt- että pitkäaikaiseen käyttöön niin yksityishenkilöille, kunnille, hoito- ja palvelukodeille, terveyskeskuksille, sairaaloille kuin vakuutusyhtiöillekin. Minimivuokra-aika on yksi vuorokausi. Vuokrasopimus tehdään toistaiseksi ja välineen voi palauttaa milloin tahansa kun tarve lakkaa. Vuokrahinta muodostuu päivävuokrasta ja käyttöönottomaksusta. Toimituskulut veloitetaan erikseen tapauskohtaisesti. Lisätietoa vuokrauspalvelustamme löytyy täältä.